Ettersøkningen fortsatte til utpå sommeren, men uten resultat. 20. juni ble "København" strøket fra Lloyds register som endelig tapt, selv om leteaksjoner fortsatte ennå en tid. Men 6. september ble de pårørende offisielt underrettet om at "København" var forsvunnet med alle om bord, og at leteaksjonene var avsluttet. Sjøforklaringen fant sted 15. oktober, og med det ble det satt et juridisk punktum for historien om "København".
Hvis "København" kom ut for det samme som ved den åttende reisen i desember året før, da hun ble liggende fanget i et felt med isfjell øst for Kapp Horn, kunne det blitt helt kritisk, særlig i mørket og i god fart. Så langt nord var det sikkert ikke tale om et stort felt med isfjell, men det hadde holdt med ett eneste. Om "København" rente inn i et isfjell ville baugen blitt slått inn, baugsprydet revet bort og med den forstagene. Hele riggen ville dermed bli uten støtte forfra og gå over bord, særlig om det var snakk om en skikkelig bråstopp. Vannet ville strømme inn om forre kollisjonsskott var ødelagt. I løpet av kort tid ville skuta gå ned uten at noen kunne gjøre noe for å hindre det. Femmastet fullrigger "Preussen" ble pårent av damperen "Brighton" i Den engelske kanal i 1910, mistet baugspryd og forstag og drev på land og gikk tapt fordi hele riggen ble så svekket og vaklevoren at det ikke var mulig å manøvrere, selv om det var rolig vær og de hadde god tid.
Oslo Attraksjoner - Reiseplaneten
Dagens kampoversikt for alle lag og ligaer i fotball • VG Live
Bronseplassen Vikingopplevelser | Vikings | Høvåg | Norway
Hvor er alle vikingtidshjelmene?
Viking
På sin åttende reise, etter å ha passert Kapp Horn østover, ble København 9. desember 1927 "pludselig omgivet av isbjerge i alle retninger", og måtte seile slalåm mellom dem. Litt senere dukket et stort isfjell brått og uventet fram fra en tett snøbyge forut til styrbord. Skuta oppholdt seg i isfjellfeltet nesten et døgn før hun slapp uskadet gjennom. Niende og nest siste reise gikk fra København 8.
Kollisjon med isfjell? Det ble observert isfjell i det området "København" var nødt til å passere. Siste gang DIS " William Blumer" snakket med henne var det blåst opp, og det blåste såpass friskt at hun gjorde hele 11 knop. En slik vind ville også gi bra sjøgang. Selv om det var sommer på den sørlige halvkule var det mørkt om natten. Et skip den gang var helt blindt, og utkikken hadde ikke muligheter til å se eventuelle isfjell på særlig langt hold i uklar sikt. Husk at "Titanic" ikke greidde å svinge unna sitt isfjell i 1912, enda det var stjerneklart og stille vær med god sikt. Isfjellet ble observert i relativt god tid, men selv med maskinkraft og langt bedre manøvreringsevne enn hvilken som helst seilskute gikk det galt, og "Titanic" sank på drøye to og en halv time til tross for sine såkalt vanntette avdelinger.
Gaarde utvist i debutenSjefredaktør Kirsti HusbyNyhetsredaktør Erlend Hansen JuvikRedaksjonen Kontaktliste redaksjonen Kundeservice Telefon: 464 07 200Internett: Kontakt oss Annonse- og Abonnementsinfo E-post: kundeservice@adresseavisen. noInternett: Kontakt ossE-utgave for abonnenter: eAdressa Jobb Ledige stillinger i Adresseavisen Konserninfo Adresseavisen er en del av konsernetPolaris Media, som er notert på OsloBørs.
Hotell nær Bella-senteret, København | Bestill på Expedia.no
Gallionsfiguren forestilte Københavns grunnlegger, biskop Absalon, utført i teak. "København" under utrustning i Leit 1921 før siste finish Stabelavløpingen fant sted 24. mars 1921, den dagen var nemlig tidevannstanden i Leith høy nok til at den svære skuta fløt godt. Etter at rigging, aptering og utrustning for øvrig var utført, seilte København for hjembyen 30. september 1921. Under hjemturen gjorde hun 11 knop, og 4. oktober ble hun slept inn til København av to kraftige slepebåter. Det var en rekke manifestasjoner i forbindelse med denne megabegivenheten, men 26. oktober kunne endelig femmasteren legge ut på sitt første tokt.
Gratulerer til TIF Viking med seier i herrenes Cupfinale 2022
Fotball på TV i dag - TV Gudie | Oddstips.io
Pimpong starter mot Odd - Aftenposten